لزوم توسعه درس فقه رسانه| دکترین رسانه دینی در حوزه تدوین میشود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین عباس رفعتی در چهارمین نشست سالانه مبلغان رسانهای و پیش نشست نخستین اجلاسیه فضلا و روحانیون رسانهای حوزه های علمیه که امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، از تدوین دکترین رسانه دینی در حوزه خبر داد.
وی با اشاره به نخستین اجلاسیه فضلای رسانهای که در همین راستا و با هدف شناسایی و هویت بخشی به طلاب فعال رسانهای برگزار میشود، از تلاش برای تدوین دکترین رسانه دینی در حوزه سخن گفت و افزود: در عرصه فقه با 10 دلیل بیان کردیم که تأسیس رسانه دینی بر کسانی که توانایی اداره آن را دارند، واجب است.
مدیر شبکه جهانی ولایت اظهار داشت: تعداد طلاب و فضلای فعال در این عرصهها باید به صدها و هزاران نفر برسد و بهترین فیلمها و سریالها و تولیدات رسانهای از فعالان رسانهای حوزه صادر شود.
وی یکی از کارهایی که حوزه باید انجام دهد را تبدیل شدن دروس رسمی و رایج حوزه در عرصه اخلاق، فلسفه و فقه رسانه عنوان کرد و گفت: پیش از آغاز طرح فقه رسانه تصور می کردیم که این بحث یک ساله تمام میشود اما این بحث سه سال است به انجام نرسیده و حداقل در سال دیگر هم ارائه خواهد شد.
حجتالاسلام والمسلمین رفعتی با اشاره به اینکه در فقه رسانه چهار فصل به عنوان سرفصل قرار گرفته که شامل اصل تاسیس رسانه، رسانه های مجاز و حرام، پیام رسانه و باید و نبایدهای محتوایی است، ابراز کرد: در حال حاضر در بحث محرمات پیام رسانه هستیم و حتی مورد سؤال واقع میشویم که چرا این قدر به محرمات میپردازیم.
وی افزود: فصل سوم فقه رسانه، عوامل پیام و پیام رسانان و احکام فعالان رسانه ای است؛ فصل چهارم نیز کاربران رسانه است؛ یعنی با توجه به اینکه برخی رسانهها از کتابهای ضاله هم حرامتر است آیا میتوانیم جواز استفاده از رسانهها را بدهیم؟
استاد فقه رسانه حوزه در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون 4 شبکه ولایت در حال فعالیت هستند، بر لزوم استفاده طلاب از ظرفیت مرکز رسانهای ولایت برای عرضه کردن برنامهها و تولیدات خود تأکید کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توسعه درس فقه رسانه در حوزه شد و گفت: امروز رسانه به جزیی از زندگی و خانواده بشر تبدیل شده است به حدی که در ابعاد مختلف نفوذ کرده و اکثریت مردم پیش از بلوغ صاحب، گیرنده و پیام رسان و خبرنگار رسانه هستند.
حجتالاسلام والمسلمین رفعتی با اشاره به اینکه رسانه، هویتهای اجتماعی را تغییر میدهد، بر حرکت به موقع و به روز حوزه همزمان با شناخت اقتضائات زمان تأکید کرد و افزود: باید به فعالان تبلیغی رسانهای حوزه تبریک گفت، چراکه این ظرفیت و زمانه را به خوبی درک کردهاند و البته باید در این عرصه هم پیش قدم باشند.
وی با بیان اینکه برخی هنوز به این عرصه باور ندارند و تصور میکنند که دین نمیتواند در رسانه نقشآفرین باشد و یا این عرصه را دین رسانهای مینامند که کاملا اشتباه است، گفت: باید از ابزار نوین در عرصه تبلیغ دین به درستی بهرهبرداری شود.
سخنگوی مدیریت حوزههای علمیه با اشاره به تحولات چشمگیری که در کشورهای مختلف به وسیله رسانههای کوچک رقم خورده است و استفاده دشمنان از این ابزار، تصریح کرد: باید به مبلغان و فضلای رسانهای یک هویت ارزشمند ببخشیم و در حقیقت حوزه باید فضلای رسانهای را به رسمیت بشناسد.
وی یکی از برنامههای مدیریت حوزههای علمیه را هویتبخشی به فضلا و روحانیان رسانهای عنوان کرد و افزود: همانگونه که اساتید دارای یک هویت مستقل هستند و مبلغان سنتی و محققان نیز دارای یک هویت هستند، مبلغان رسانهای هم باید به سبب این هویت به خود ببالند./920/پ۲۰۲/ی